Zašto je važno čistiti ledomat?
Ako se ledomat ne čisti redovito:
-
razvija se plijesan i bakterije,
-
dolazi do nakupljanja kamenca (limescale),
-
smanjuje se kapacitet proizvodnje leda,
-
led postaje mutan, mekan ili neugodnog mirisa,
-
troškovi održavanja i potrošnje energije rastu.
Kada je vrijeme za čišćenje?
Obratite pažnju na ove znakove:
-
Led ima čudan okus ili miris.
-
Kockice su manje nego inače ili se brže otope.
-
Led je mutan i mekan.
-
U spremniku se vide tragovi plijesni, algi ili naslaga.
-
Prošlo je više od šest mjeseci od zadnjeg temeljitog čišćenja.
Koraci za čišćenje profesionalnog ledomata
1. Isključite uređaj i ispraznite led
Najbolje vrijeme za čišćenje je nakon radnog vremena ili u danima kada nema gužve. Ugasite ledomat, uklonite sav led iz spremnika i ostrugajte eventualne naslage leda ili mraza.
2. Ispustite vodu
Otvorite ventil ili čep za odvod na dnu uređaja i ispustite svu vodu. Time uklanjate ostatke vode koji mogu sadržavati kamenac ili bakterije.
3. Očistite unutrašnjost
Pripremite blagu otopinu deterdženta i tople vode ili sredstvo koje preporučuje proizvođač. Mekanom krpom ili spužvom prebrišite sve unutarnje površine, s posebnim naglaskom na dijelove gdje se stvara kamenac.
👉 Savjet: Ako primijetite naslage kamenca, koristite četkicu s mekim vlaknima ili pastu od sode bikarbone i vode.
4. Operite uklonjive dijelove
Izvadite ladice, filtere, posude i ostale dijelove koji se mogu skinuti. Operite ih ručno blagim deterdžentom, dobro isperite i ostavite da se osuše na zraku prije vraćanja u uređaj.
5. Dezinficirajte
Nakon čišćenja, površine i dijelove potrebno je dezinficirati sredstvom za prehrambene površine. To je ključno za sprječavanje širenja bakterija i plijesni.
6. Očistite vanjsku površinu
Vanjski dio ledomata obrišite vlažnom krpom i blagim sredstvom. Ako je kućište od nehrđajućeg čelika, poput ledomata iz ponude Gastroelekta, nikada nemojte koristiti sredstva na bazi amonijaka, citrusa ili abrazivne spužve.
7. Ponovno sastavite i pokrenite uređaj
Kada su svi dijelovi čisti i suhi, vratite ih natrag u uređaj, uključite ledomat i pustite da odradi jedan ciklus. Tek tada je led spreman za uporabu.


Led je hrana i gosti to primijete
Prema HACCP standardima, led se tretira kao hrana. Ako je spremnik ledomata zapušten ili voda nije filtrirana, led poprima mirise, postaje mekan i topi se u sekundi. Gost možda neće odmah reći što mu smeta u piću, ali podsvjesno će osjetiti razliku.
Ledomat kao tihi radnik
U pozadini bara ledomat radi bez prestanka. Ne traži pažnju gosta, ali njegov rezultat ulazi u svaku čašu. Investicija u redovito održavanje i kvalitetan uređaj znači:
-
manje kvarova,
-
niže troškove energije,
-
bolju reputaciju lokala.
Prvi dojam čaše
-
Mutan led = piće izgleda jeftino i neprivlačno.
-
Čist, tvrd i proziran led = profesionalizam i premium dojam.
Ugostitelji koji ulažu u održavanje ledomata zapravo ulažu u vizualnu prezentaciju pića. Jedna čista kockica može prodati koktel skuplje od loše servirane verzije.

Skriveni troškovi lošeg uređaja
-
Viši računi za struju – stariji ili zapušteni ledomati rade sporije i troše više energije.
-
Kvarovi i popravci – neredovito čišćenje znači češće intervencije servisera.
-
Nezadovoljni gosti – loš led kvari piće, a nezadovoljan gost rijetko se vraća.
-
Brže trošenje osoblja – ako se led mora ručno razbijati, čistiti ili stalno provjeravati, konobari gube dragocjeno vrijeme.